Witam, przedstawiê dzisiaj w jaki sposób wykona³em modyfikacje UMD Door'a i w jaki sposób wykonaæ Jawel i jeszcze kilka modyfikacji, widzia³em i¿ kilka osób na forum przedstawi³o metody wykonania tych ¿e modów, jednak ja trochê to rozwin±³em.
1. Jawel 2. UMD Mods 3. Pod¶wietlenie 4. Sound MoD
1. Jawel Czyli krótko mówi±c "kr±¿ek" o wymiarach 52mm ¶rednicy i gruby na 2mm, jest ozdobn± czê¶ci± wykorzystywan± w UMD Door, w naszych kochanych konsolkach :D daje on niesamowite wra¿enie wizualne. dzisiaj postaram siê wam przedstawiæ pokrótce jak wykonaæ go domowymi metodami. Jest to moim zdaniem najprostsza metoda z mo¿liwych i ka¿dy z odrobin± jakichkolwiek umiejêtno¶ci manualnych powinien go wykonaæ bez wiêkszych problemów.
Do wykonania Jawela potrzebne nam bêd±: - p³yta z plexi ( najlepiej kupiæ tak± na Allegro, ale stare pude³ko po p³ytach te¿ siê nada) - podgrzewane ostrze ( musi byæ bardzo ostre i jednocze¶nie gor±ce by mog³o ci±æ plexi, ostro¶æ ostrza zagwarantuje nam te¿ to, i¿ nie bêdzie nam siê rozlewa³ materia³ na boki, jak zaczniecie ci±æ to sami powinny¶cie zobaczyæ co i jak )
- pilnik, papier ¶cierny, do wyg³adzenia ( przyda³a by siê te¿ niewielka szlifierka, która znacznie przyspieszy³a by prace dotycz±ce obróbki materia³u ) - du¿o wolnego czasu i chêci no i przede wszystkim cierpliwo¶ci
Dobra wiêc zabieramy siê do pracy, w pierwszej kolejno¶ci odrysowujemy na p³ycie pleksi ko³o o ¶rednicy 52,5mm, 53mm lub nawet 54mm ( jak widzicie u¿y³em starego pude³ka od p³yt ), to bez ró¿nicy im dok³adniej wytniecie tym mniej bêdziecie mili pracy z szlifowaniem. Pamiêtajcie jednak i¿ musicie zrobiæ trochê wiêksze kó³ko, bo nie wydaje mi siê by¶cie uzyskali idealnego "kr±¿ka" nie zawieraj±cego ¿adnych ska¿ na krawêdziach.
Nastêpnie bierzemy podgrzewane ostrze i tniemy po narysowanej linii, wymaga to ogromnej cierpliwo¶ci i koncentracji, pamiêtajmy, ¿e po¶piech nie jest wskazany, jeden b³±d i prace zaczynamy od pocz±tku ( dlaczego gorace poniewa¿ próba ciecia zwyk³ym czy odpi³owanie zakoñczy siê pêkniêciem i tym samym zniszczeniem ca³ej p³yty plexi ).
Je¶li wytniemy wszystko dok³adnie uzyskamy co¶ na kszta³t ko³a, teraz czas na wykoñczenie bierzemy, pilnik i papier ¶cierny i obrabiamy brzegi, tak by powsta³o nam idealne ko³o o ¶rednicy 52mm. Jak widzicie na zdjêciach pocz±tkowo nasz Jawel nawet nie przypomina ko³a, nie przejmujcie siê tym, wszystko mo¿na doszlifowaæ i wyrównaæ, ale by praca przebiega³a sprawnie i szybko trzeba u¿yæ odpowiednich narzêdzi szlifierskich, je¶li takowych nie macie lub boicie siê, ¿e co¶ wam siê stanie to róbcie wszystko pilnikiem i papierem ¶ciernym, je¶li jednak macie mo¿liwo¶æ to spróbujcie u¿yæ ma³ej szlifierki do wyrównania i wyg³adzenia krawêdzi.
Jest to praca niezwykle mozolna i wymaga niezwyk³ej koncentracji ale naprawdê, ciê¿ka praca siê bêdzie op³acaæ.
Tak oto otrzymujemy tak zwany Jawel :D
A jak w takim razie nanie¶æ grafikê, otó¿ s± dwie metody jedna to taka ¿e, grawerujemy ( z perspektywy zwyk³ego u¿ytkownika jest to nie mo¿liwe, poniewa¿ potrzebne s± odpowiednie maszyny ), druga metoda to poszukiwanie naklejek na specjalnych foliach, naklejaj±c je na kr±¿ek z wykonanej przez nas pleksi otrzymujemy Jawel z grafik±, mo¿na te¿ nakleiæ kolorow± folie i uzyskaæ taki kolor kr±¿ka jaki by¶my chcieli.
Gdy ju¿ wykonali¶my Jawel to wówczas mo¿na zabraæ siê za wykonanie UMD Moda
2. UMD Door
Jest to jedna z najpopularniejszych modyfikacji naszej konsolki, i zarazem jedna z najwidoczniejszych i najbardziej efektownych.
Do wykonania tej modyfikacji potrzebne nam bêd± : - PSP ( FAT, Slim, Brite) - ¶rubokrêt - bardzo ostry no¿yk - klej, najlepiej kropelka albo super glue, jest to naprawdê obojêtne, wa¿ne by po³±czy³ na sta³e dwa elementy - „kr±¿êk” z plexi zwany profesjonalnie Jawelem
Zabieramy siê do pracy
Najpierw musimy wymontowaæ UMD Door, podwa¿amy z jednej strony ¶rubokrêtem, nastêpnie z drugiej, jest to konieczne gdy¿ Door trzyma siê na tak zwanych „zawiasach” Wa¿na informacja, w Fatach operacja ta przebiega bezproblemowo, jednak w Slimach i Britach sytuacja siê nieco komplikuje gdy¿ UMD Door, przytrzymywany jest przez sprê¿ynkê odpowiedzialn± za zamykanie siê i otwieranie Doora, nie stanowi to jednak jakiegokolwiek problemu gdy¿ mo¿na rozkrêciæ konsolkê, i zdemontowaæ owy mechanizm, jest to niewielki element plastikowy z sprê¿ynk± wchodz±c± w koñcówkê zawiasu, na zdjêciu widaæ w którym powinien znajdowaæ siê miejscu, ja usun±³em go na sta³e bo tak wed³ug mnie jest wygodnie,
Aby rozkrêciæ nasz± konsolkê, odkrêcamy wszystkie ¶rubki zewnêtrzne, tak by sz³o zdj±æ przedni panel, nie jest to specjalnie trudne zajêcie i z pewno¶ci± sobie poradzicie, wiêc niema specjalnie siê co rozpisywaæ, dla u³atwienia zamieszczam zdjêcie gdzie wszystkie ¶rubki siê znajduj±.
Cztery ¶rubki znajduj± siê na tylnym froncie PSP ( w tym dwie pod bateri± ) dwie na górnym boku i jedna na dolnym.
nastêpnie gdy ju¿ zdejmiemy przedni panel PSP zabieramy siê za demonta¿ ekranu, i przycisków dolnych konsoli ( w Fatach jest to niezwykle prosty, natomiast w Slimach i Brite sprawa siê nieco komplikuje, a mianowicie, niema zabezpieczenia metalowego co powodujê ¿e ekran podtrzymywany jest na dolnych klawiszach, ale je te¿ ³atwo zdemontowaæ ) Najpierw podwa¿amy, boczn± listewkê tak jak na zdjêciu, gdy pu¶ci podobnie postêpujemy z drugiej strony,
nastêpnie podwa¿amy delikatnie ekranik uwa¿aj±c by niczego nie uszkodziæ
z drugiej strony ekran trzyma siê na zaczepach wiêc wk³adamy malutki ¶rubokrêt miêdzy ekran i zaczepy i delikatnie staramy siê popu¶ciæ zaczepy trzymaj±ce
Matryca powinna bezproblemowo odej¶æ, zostaæ od³±czona, nie robimy nic na si³ê lepiej trochê siê pomêczyæ ni¿ pó¼niej narzekaæ, ¿e co¶ jest popsute, b±d¼cie cierpliwi.
Je¶li jednak u¿ytkownicy Slimów i Britów uporczywie bêd± chcieli wyj±æ Door'a, doprowadz± do uszkodzenia ca³ego UMD Door'a, i jego nie przydatno¶ci, gdy¿ zniszczeniu ulegn± zaczepy. Teraz mo¿emy zabraæ siê za wyjmowanie UMD Door'a, podwa¿amy ¶rubokrêtem zaczepy i wyjmujemy go.
Po zdemontowaniu, Doora bierzemy siê za przeprowadzenie w³a¶ciwej modyfikacji. W pierwszej kolejno¶ci nale¿y usun±æ srebrny pier¶cieñ robimy to w nastêpuj±cy sposób, najpierw ogrzewamy ca³y UMD Door, suszark± do w³osów ;) wiem na pewno brzmi to trochê zabawnie ale dziêki temperaturze klej trzymaj±cy te dwa elementy „puszcza”, to znaczy staje siê s³abszy. Biê¿emy bardzo ostry no¿yk i leciutko podwa¿amy srebrny pier¶cieñ, uwa¿ajmy by go nie zniszczyæ.
Teraz gdy ju¿ niema pier¶cienia, zabieramy siê za usuniêcie elementu plastikowego, podgrzewamy no¿yk i kilkakrotnie no¿ykiem je¼dzimy po krawêdzi miejsca usuniêcia srebrnego kr±¿ka, tak d³ugo, a¿ nie zrobi siê swego rodzaju „rowek”.
Biê¿emy teraz jaki¶ ¶rubokrêt i trzonem wypychamy os³abion± czê¶æ naszego Doora, je¶li dostatecznie d³ugo wycinali¶cie no¿ykiem odejdzie bez problemów, je¿eli jednak tak siê nie stanie nie róbcie nic na si³ê lepiej kilkana¶cie razy przejechaæ jeszcze raz no¿em ni¿ wypychaæ na silê, takie dzia³anie mo¿e spowodowaæ uszkodzenie ca³ego UMD Doora, no i narazi was na koszty kupna nowego.
Po wyciêciu i usuniêciu zbêdnego elementu powstaje nam idealne ko³o, wyg³adzamy je delikatnym papierem ¶ciernym.
Dopasowujemy „kr±¿ek” z plexi tak by ciasno wszed³, przypominam nic na si³ê je¶li nie chce wej¶æ, to przejedzcie kilkakrotnie papierem ¶ciernym, wpychanie na sile nic wam nie da, a wrêcz mo¿ecie doprowadziæ do uszkodzenia :| , gdy ju¿ dopasujecie kr±¿ek, smarujecie jego krawêdzie klejem i umieszczacie w wyciêtym otworze.
Teraz montujecie z powrotem UMD Door i mo¿ecie cieszyæ siê, z wspania³ej modyfikacji :D
Jednak je¶li ju¿ wykonali¶my te dwie powy¿sze modyfikacje, i mimo zmiany wygl±du naszej czarnulki nie jeste¶my w pe³ni usatysfakcjonowani wprowadzon± przez nas modyfikacj±, a nasza drogocenna konsolka nadal le¿y rozebrana na naszym biurku, to proponuje zabraæ siê za wykonanie kolejnej modyfikacji, a mianowicie pod¶wietlenie Triggerów i UMD door.
3. Pod¶wietlenie Triggerów i UMD door
Jest to bardzo popularny mod i jednocze¶nie bardzo efektowny, robi naprawdê du¿e wra¿enie, co wiêcej wcale nie tak trudno go wykonaæ, wrêcz przeciwnie jest to dziecinie proste.
Do wykonania tej modyfikacji potrzebne nam bêd± : - PSP( FAT, Slim, Brite) - diody SMD ( s± to 3mm diody) - ¶rubokrêt - lutownica - wiertarka ( najlepiej z regulacja obrotów ) - klej, najlepiej kropelka albo super glue, jest to naprawdê obojêtne, wa¿ne by po³±czy³ na sta³e dwa elementy - cienkie druciki - sprê¿one powietrze - trochê wolnego czasy no i cierpliwo¶ci Dobra zabieramy siê do roboty, najpierw przygotowujemy sobie diody SMD po to by nie bawiæ siê nimi pó¼niej, to znaczy lutujemy druciki do diod, znacznie przyspieszy nam to prace w czasie instalacji i przeprowadzania monta¿u.
Nie bêdê siê rozpisywa³ w jaki sposób macie rozebraæ konsole bo ju¿ to opisa³em. Gdy ju¿ rozbierzemy konsolkê i dostaniemy siê do naszych docelowych elementów, Triggerów ( w Fatach nie s± niczym podtrzymywane, s± lu¼no osadzone i mo¿na je migiem wyj±æ, w Slimach i Britach przytrzymywane s± ¶rubkami, po ich odkrêceniu mo¿na ³atwo zdemontowaæ Triggery ) i g³o¶niczków.
Triggery bierzemy i wiercimy w nich niewielkie otwory, przyda siê wiertarka z regulacj± obrotów, je¶li takowej nie posiadacie to lepiej sie zaopatrzyæ bo naprawdê u³atwi wam ona zadanie, nastêpnie umieszczamy w nich wcze¶niej przygotowane diody SMD i mocujemy je sklejaj±c te dwa elementy,
teraz czas na demonta¿ g³o¶niczka w przypadku Slimów i Britów proponuje zdemontowaæ tylko prawy, w Fatach takiego problemu nie ma, i mo¿na zdemontowaæ który chcemy
Musimy je leciutko wysun±æ, tak by mieæ dostêp do + i -, bierzemy przygotowane wcze¶niej diody i lutujemy je odpowiednio, pamiêtajmy pod³±czyæ konsole do ¼ród³a zasilania, i sprawdziæ najpierw czy rzeczywi¶cie dobrze pod³±czyli¶my diody, po co mamy dwa razy rozkrêcaæ konsolkê,
jak wszystko gra,to lutujemy diody do g³o¶niczków, sk³adamy nasza czarnulkê i cieszymy siê wykonan± modyfikacj± B)
Teraz trochê co¶ dla bardziej zaawansowanych :D diody bêd± miga³y w rytm muzyki, ale mo¿emy dla pewno¶ci umie¶ciæ jeszcze opornik by tak na wszelki wypadek, ale robimy to tylko jak umieszczamy wiêcej ni¿ dwie diody SMD na jednym g³o¶niczku.
Jaki rezystor zamontowaæ to proste obliczamy go ze wzoru:
R=(U-Ud)/I
U - napiêcie zasilania Ud - napiêcie diody I - natê¿enie diody
W naszym przypadku przyjmujemy i¿:
Ud - 2 do 3V ( czerwone, zielone, ¿ó³te ) I - 5 do 20mA
Je¿eli chcemy zainstalowaæ wiêksza ilo¶æ diod to modyfikujemy trochê wzór:
R= ( Uz -n*U )/Id
n - ilo¶æ diod Id - 20mA
napiêcie przewodzenia diody LED Ud zale¿y od barwy ¶wiecenia np: dla czerwonej Ud - 2V, dla niebieskiej Ud - 3,2V
Z czasem pod¶wietlenie mo¿e zacz±æ nas denerwowaæ dlatego mo¿na umie¶ciæ wy³±cznik i w³±cznik, by¶my to my decydowali kiedy maj± siê ¶wieciæ diody, a kiedy nie. W³±cznik i wy³±cznik powinien byæ ma³y no i powinni¶my zamontowaæ go tak by by³ jednocze¶nie niewidoczny, a zarazem powinni¶my mieæ do niego ³atwy dostêp. Pod¶wietlenie napêdu wykonujemy tak samo jak Trrigery tylko przeprowadzamy do niego wi±zkê kabli z diodami i tyle, zasada robienia pod¶wietlenia jest taka sam, czyli pod³±czamy diody pod g³o¶niki.
Ale jak to zazwyczaj bywa nie wszystkim taka modyfikacja bêdzie siê podoba³a, dla wszystkich tych co nie chc± montowania ¿adnych migaj±cych diodek proponuje kolejna modyfikacje.
4. UMD Sound MoD
Czasami kiedy gracie na swojej ukochanej konsolce brakuje wam czego¶, mo¿e to w³a¶nie jest d¼wiêk, a raczej jego si³a, je¶li tak jest to jest to turotial dla was. Zaprezentuje jak zamontowaæ w PSP dodatkowy g³o¶niczek, tak by¶cie mogli poczuæ moc :D d¼wiêku oczywi¶cie.
Do wykonania tej modyfikacji potrzebne nam bêd±: - PSP( FAT, Slim, Brite) - ¶rubokrêt - ma³y g³o¶niczek ( najlepiej by jego ¶rednica mia³a 52mm ale oczywi¶cie mo¿e byæ mniejszy lub wiêkszy, wszystko zale¿y od tego jak przeprowadzicie dana modyfikacje, i jak rozwi±¿ecie problem estetyki ) - lutownica - klej, najlepiej kropelka albo super glue, jest to naprawdê obojêtne, wa¿ne by po³±czy³ na sta³e dwa elementy - cienkie druciki - sprê¿one powietrze - trochê wolnego czasy no i cierpliwo¶ci
Dobra wiec zabieramy siê do pracy, jak zwykle musimy rozebraæ trochê nasz± konsolkê by przeprowadziæ a raczej wprowadziæ dan± modyfikacje. Nie bêdê siê rozpisywa³ zbytnio i tym bardziej powtarza³, jak rozebraæ konsole macie wy¿ej napisane, wiêc od razu przechodzê do sedna.
Odpinamy ta¶my wy¶wietlacza i ta¶me dolnych przycisków, pamiêtajmy, i¿ nale¿y to zrobiæ bardzo ostro¿nie, te elementy s± bardzo delikatne i musimy naprawdê uwa¿aæ by ich nie zniszczyæ ( robimy to po to by u³atwiæ sobie prace, nie jest to konieczne, ale opisze jak to zrobiæ ) 1 i 2 - ta¶ma wy¶wietlacza 3 - ta¶ma przycisków dolnych Bierzemy ostry no¿yk i delikatnie podwa¿amy zaczepy, podwa¿amy je tak jak przedstawione jest to na zdjêciu poni¿ej
nastêpnie wyjmujemy ta¶mê od napêdu UMD tak jak to jest pokazane na zdjêciu
WA¯NA INFORMACJA ! CZÊSTE OTWIERANIE I ZAMYKANIE ZACZEPÓW POWODUJE ICH ZU¯YWANIE SIÊ I W KONSEKWENCJI PROWADZI DO USZKODZENIA TEGO ELEMENTU !
teraz czas na demonta¿ g³o¶niczka w przypadku Slimów i Britów proponuje zdemontowaæ tylko prawy, w Fatach takiego problemu nie ma, i mo¿na zdemontowaæ który chcemy.
Po zdemontowaniu i odpiêciu wskazanych ta¶m i czê¶ci ( chodzi o g³o¶niczek ) zabieramy siê za demonta¿ napêdu UMD. Najpierw musimy wymontowaæ UMD Door, podwa¿amy z jednej strony ¶rubokrêtem, nastêpnie z drugiej, jest to konieczne gdy¿ Door trzyma siê na tak zwanych „zawiasach”
Wa¿na informacja, w Fatach operacja ta przebiega bezproblemowo, jednak w Slimach i Britach sytuacja siê nieco komplikuje gdy¿ UMD Door, przytrzymywany jest przez sprê¿ynkê odpowiedzialn± za zamykanie siê i otwieranie Doora, nie stanowi to jednak jakiegokolwiek problemu gdy¿ mo¿na rozkrêciæ konsolkê, i zdemontowaæ owy mechanizm, jest to niewielki element plastikowy z sprê¿ynk± wchodz±c± w koñcówkê zawiasu, na zdjêciu widaæ w którym powinien znajdowaæ siê miejscu, ja usun±³em go na sta³e bo tak wed³ug mnie jest wygodnie,
potem wykrêcamy cztery ¶rubki trzymaj±ce napêd i popuszczamy zaczepy ³±cz±ce napêd z p³yt±.
Dopiero teraz mo¿emy zabraæ siê za w³a¶ciwa modyfikacje. Zaczynamy o przygotowania UMD Door'a tak by umie¶ciæ w nim dodatkowy g³o¶niczek. W pierwszej kolejno¶ci nale¿y usun±æ srebrny pier¶cieñ robimy to w nastêpuj±cy sposób, najpierw ogrzewamy ca³y UMD Door, suszark± do w³osów ;) wiem na pewno brzmi to trochê zabawnie ale dziêki temperaturze klej trzymaj±cy te dwa elementy „puszcza”, to znaczy staje siê s³abszy. Biê¿emy bardzo ostry no¿yk i leciutko podwa¿amy srebrny pier¶cieñ, uwa¿ajmy by go nie zniszczyæ.
Teraz gdy ju¿ niema pier¶cienia, zabieramy siê za usuniêcie elementu plastikowego, podgrzewamy no¿yk i kilkakrotnie no¿ykiem je¼dzimy po krawêdzi miejsca usuniêcia srebrnego kr±¿ka, tak d³ugo, a¿ nie zrobi siê swego rodzaju „rowek”. Bierzemy teraz jaki¶ ¶rubokrêt i trzonem wypychamy os³abion± czê¶æ naszego Doora, je¶li dostatecznie d³ugo wycinali¶cie no¿ykiem odejdzie bez problemów, je¿eli jednak tak siê nie stanie nie róbcie nic na si³ê lepiej kilkana¶cie razy przejechaæ jeszcze raz no¿em ni¿ wypychaæ na silê, takie dzia³anie mo¿e spowodowaæ uszkodzenie ca³ego UMD Doora, no i narazi was na koszty kupna nowego. wiem ¿e wspomnia³em ju¿ o tym ale to wa¿na kwestia. Po wyciêciu i usuniêciu zbêdnego elementu powstaje nam idealne ko³o, wyg³adzamy je delikatnym papierem ¶ciernym.
montujemy w nim g³o¶niczek za pomoc± kleju.
Wa¿na uwaga, ¶rednice ko³a nale¿y dostosowaæ do wymiarów g³o¶niczka w przeciwnym razie efekt bêdzie nie estetyczny, sposobem na unikniêcie tego typu niespodzianki jest, zamaskowanie g³o¶niczka maskownic± siatkow±, lub wyciêcie kó³ka z plexi i zastosowanie pod¶wietlenia
G³o¶nik mo¿na zamaskowaæ w sposób ja na zdjêciu wy¿ej
Do naszego wymontowanego g³o¶niczka z PSP lutujemy przewody i prowadzimy je do g³o¶niczka który chcemy zamontowaæ w UMD Door
Pamiêtajmy ¿e by sprawdziæ czy wszystko dobrze pod³±czyli¶my, bo w przeciwnym wypadku bêdziemy musieli rozebraæ jeszcze raz nasz± czarnulkê. Miêdzy tym po³±czeniem mo¿na zrobiæ prze³±cznik by w³±czaæ i wy³±czaæ si³ê naszego basu kiedy chcemy, g³o¶niczek mocujemy w wyciêtym otworze i gotowe.
Dodatkowo je¶li estetyka wykoñczenia nam siê nie podoba, mo¿na zamontowaæ siatkê ochronn±, wyciêt± wed³ug wymiaru i zamocowan± nad g³o¶niczkiem. Po takiej modyfikacji z pewno¶ci± poczujecie co to bas i lans B)
Je¶li macie jakie¶ pytania to z chêci± odpowiem.
Nie ponoszê odpowiedzialno¶ci za wszelkie uszkodzenia konsoli, modyfikacje wykonujecie na w³asna odpowiedzialno¶æ !
Turotial jest mój i nie wyra¿am zgody na jego kopiowanie bez mojej wiedzy! Je¶li oczywi¶cie mo¿na go nazwaæ turotialem ;)
UWAGA ! NIEKTÓRE NARZÊDZIA S¡ NIEBEZPIECZNE I MOG¡ SPOWODOWAÆ USZKODZENIA WASZEGO CIA£A JE¦LI NIE JESTE¦CIE PEWNI CO DO WASZYCH UMIEJÊTNO¦CI TO NIE KORZYSTAJCIE Z NICH k
|